fredag 21. oktober 2011

Sennepsfrø




Da squashen skulle legges i eddik i fjor fikk jeg ikke kjøpt sennepsfrø, så i år sådde jeg mine sennep selv.

Sennepsfrøet har vært brukt i antikkens medisin, og i bibelen er sennepsfrøet brukt som et bilde på himmelen. I Matteusevangeliet 13, versene 31 og 32 står det at «Himmelens rike er likt et sennepsfrø en mann tok og sådde i åkeren sin. Det er mindre enn noe annet frø, men når det vokser opp, er det større enn hagevekstene og blir til et tre, slik at fuglene under himmelen kommer og bygger rede i grenene».


Mine sennepsplanter ble ikke store som trær, men de ble over meteren høye, og fulle av frø. På det øverste bildet vises haugen av tørre frøskolmer, og snart skal jeg prøve Tareq Taylor sin oppskrift fra Trägårdsfredag:


"Picklade senapsfrö:

1 msk gula senapsfrö
1 dl vatten
1 dl vitvinsvinäger
1 dl socker

Koka samman vatten, vitvinsvinäger och socker med senapsfröna i ca 5minuter på medelhög temperatur. Låt senapsfröna svalna i lagen."


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar